Při snižování hmotnosti a zdravé životosprávě stačí zapamatovat si několik základních pravidel. Pokud je budete dodržovat, zaručeně se udržíte v dobré kondici po celý život. Pokud hubnete, měli byste hubnout maximálně kilogram za týden, což odpovídá čtyř kilogramům za měsíc.

Shazujte maximálně 4 kg za měsíc

Rychlejší tempo hubnutí, než kilogram za týden je dosti rizikové. Může se v takovém případě stát, že pouze odbouráte vodu, nebo vaše tělo v případě nedostatku sáhne do rezerv, tedy do svalové hmoty, která tak bude chudnout. Navíc po návratu ke starému způsobu stravování hrozí riziko jojo efektu. Proto si dávejte při shazování kilogramů pozor.

Vyvážená strava se skládá ze tří komponent

Pitný režim se řídí pravidlem dvojky. Denně byste měli vypít přibližně dva litry tekutin. Ovšem tekutiny nepřijímáte jenom popíjením, ale i stravou. Například pokud konzumujete hodně ovoce, polévky, část tekutin doplníte tímto způsobem, nemusíte tedy tolik pít. Strava by měla být vyvážená, skládající se vždy ze tří základních komponent, a to sacharidů v množství 50-60 % v celkové stravě, tuků v poměru 20-30 % a konečně bílkovin, a to 12-20 %. Sacharidy slouží jako palivo, bílkoviny jsou základním stavebním kamenem svalů a vnitřních orgánů, tuky k růstu a obnově buněk.

Dejte pozor na kalorie

Chcete-li si udržet trvale optimální hmotnost, ženy by neměly denně přijmout více než 5500 kJ, muži potom 8500 kJ. Dopřejte si také minimálně půl kilogramu zeleniny denně ve formě salátů, syrové zeleniny nebo třeba příloh. Naproti tomu ovoce by nemělo být více než 200 gramů, protože obsahuje dost cukru. Tuto potřebu pokryje například jeden velký pomeranč k dopolední svačině nebo dvě menší jablka. Ideální je jíst 5-6 porcí jídla denně, nejlépe menších a v intervalu maximálně tří hodin po sobě.