Milovaný i zatracovaný, bez rizika i bez jistot. Takový je multi-level marketing, někdy označovaný jako síťový marketing nebo MLM. Zatímco někdo ho považuje za rychlý a snadný způsob, jak si přivydělat, jiní si ho spojují s nekalými praktikami podomních obchodníků. Jaké jsou jeho výhody a nevýhody?
Co je MLM systém?
Zatímco v klasickém obchodním modelu musí výrobek putovat přes velkoobchody, sklady, dopravce a maloobchodníky, což se projeví na jeho konečné ceně, MLM zkracuje celý řetězec distribuce a minimalizuje náklady, o které by se musela cena produktu navýšit. V praxi to znamená, že si zakoupíte produkt přímo od výrobce a pokud s ním budete spokojení, začnete ho doporučovat dál. Za každého nového zákazníka pak získáte provizi, jelikož výrobci ušetříte nejen náklady za distribuci, ale také za reklamu.
Proč ho (ne)zkusit?
Do MLM systému lidé vstupují především díky možnosti pasivního příjmu bez prakticky jakéhokoliv rizika. Jediné, co totiž mohou ztratit, je pár hodin času a počáteční investice do nakoupených produktů. Ta ale bývá zpravidla podstatně nižší, než kdyby produkty kupovali v maloobchodě. Také je zde možnost vyškolit si další skupinu prodejců, kteří budou v podstatě pracovat za ně a odevzdávat jim část svého zisku.
ZAJÍMAVOST: Chcete publikovat PR článek? Kontaktujte nás zde: http://media-tiskovky.wz.cz/
Nevýhody samotný systém MLM nemá, ale výdělky prodejce jsou přímo závislé na jeho aktivitě a na úspěšnosti jeho prodeje. Minimálně na začátku je třeba vlastní iniciativa a produktivita. Někteří výrobci mohou podmiňovat spolupráci odebíráním určitého množství výrobků za stanovenou dobu nebo si vynucovat vstupní poplatky.
Někteří podnikatelé v systému MLM se pohybují na hraně zákona. Používají manipulativní techniky a záměrně zatajují informace, a to nejen při samotném prodeji, ale i při lákání dalších prodejců, ze kterých budou mít sami zisk. MLM se také často zaměňuje za modely pyramida a letadlo, které jsou sice velmi podobné, ale na rozdíl od MLM nelegální.